Terug van weggeweest - Reisverslag uit Tapola, Finland van Sheradine Laar - WaarBenJij.nu Terug van weggeweest - Reisverslag uit Tapola, Finland van Sheradine Laar - WaarBenJij.nu

Terug van weggeweest

Door: Sheradine

Blijf op de hoogte en volg Sheradine

25 April 2014 | Finland, Tapola

Na even geen reisverslagen er meer op te hebben gezet ben ik er vandaag aan toegekomen om van gisteren erop te zetten, als ik alle overige dagen nog zou moeten doen, dan heb je zoveel te lezen. dus vandaar dat ik vanaf nu weer probeer bij te houden. maar omdat je hier zo bezig bent ontgaat dit soms! ik probeer ook zo snel mogelijk foto´s erop te zetten zodat jullie een beetje een beeld krijgen hoe geweldig leuk ik het hier heb!! :D

Dag 25 donderdag 24 april 2014

De dag begint mooi, met een mooie helder blauw lucht en met een felle zon. Dat beloofd veel goeds. Ik ben een half uur eerder begonnen als anders, maar met het uizicht van dit weer is dat geen enkel probleem. Ik heb samen met Tytti de verzorging gedaan, maar eerst hebben we ontbeten met de bewoners die zelf uit bed komen. Na het ontbijt is het nog geen tijd, dus moesten nog even wachten voor we de rest konden wekken en helpen. In die tijd ben ik maar vast aan de was begonnen, was uithangen, nieuwe machines aanzetten en was vouwen. Tot nu toe valt de was nog mee dus dan is het niet erg om te doen. Ik ben een bewoner uit bed gaan halen en Tytti de andere. De man die ik wekte zat al spring klaar om verzorgt te worden, hij gaat vandaag namelijk naar zijn zus en was heel enthousiast over. Hij is al een week lang over zijn zus aan het praten, en vandaag was dan eindelijk de dag. Met een grote smile op zijn gezicht, maakt dat je alleen maar vrolijker. Als de man eenmaal klaar is om te gaan ontbijten, en de vrouw die Tytti verzorgt heeft ook, ga ik weer verder aan de was. Als alle machines gewassen zijn, alles is opgehangen en wat gevouwen kan worden gevouwen, ben ik klaar. Daarna ben ik begonnen met een fruit hapje te maken voor het snack moment, want om 10 uur is het snacken. De bewoners krijgen dan een fruit hapje en een mok thee. Als dat allemaal gedaan is, maak ik voor ons ook even een fruit hapje en nemen we een kleine brake. Omdat het zo´n lekker weer was werd me gevraagd of ik vandaag met 2 bewoners wilde gaan wandelen. Een aan de rolator en de andere in de rolstoel. Natuurlijk zei ik ja, het is lekker weer en ik heb 2 gezellig buurters bij. Ondanks je dan niet alles snapt wat ze vertellen is het toch heel gezellig. En ik ben al vaak met ze wezen wandelen, vooral afgelopen weekend van wegen het goede zomer weer. Omdat we vrij snel gelopen waren, waren we ver voor het eten terug. De eerste vraag die ik kreeg, heb je wel genoten van de natuur omdat je nu al terug bent. De volgende moet je langer rondlopen en dat is goed voor ze. Natuurlijk vind ik dat geen probleem, en is de volgende ronde langer, en natuurlijk slomer haha. We hebben nog meer als 3 kwartier op het eten moeten wachten, maar ondertussen heb ik veel gebuurt met Tytti. Dus wachten is geen enkel probleem. Wat is het toch gewoon aan het worden, Engels praten. Als ik zelfs tegen Yvonne of Natascha iets wil zeggen denk ik er in het Engels over na plaats van in het Nederlands. En ik hoorde van Yvonne dat is vort in mijn slaap Engels aan het praten ben en geen Nederlands. Dat wil dus veel goeds zeggen, alleen in mijn slaap praten is dan minder haha. Na het lekkere eten, is het rust moment. Ook voor mij ik heb een uur rust en kan doen wat ik wil, slechte gewoonte aan het worden. Maar ik ga dus af en toe hetzelfde doen als de bewoners in mijn huis een uurtje slapen. :) Wat is dat lekker zeg, even een uurtje bijslapen! Ik ben daarna dus ook fris en fruitig naar het weefhuisje gegaan, het was vandaag schoonmaak dag. Normaal is dat vrijdag maar morgen gaan we naar Helsinki met bijna alle bewoners dus hebben we het verzet. Voor de weekend schoonmaak, heb ik nog met een bewoner geweeft, hij hield het vandaag langer vol als anders. Alleen op het eind was zijn inzet niet meer zo geweldig, hij werkte met zijn ogen dicht. Alleen kan ik dat geen werken meer noemen, maar slapen. Omdat hij niet meer wilde ben ik alvast een start gaan maken aan het poetsen. Zodat we op tijd klaar waren en ik nog kan gaan wandelen met die bewoner die half sliep. Iedereen heeft zijn taakjes om te poetsen gekregen en ook de bewoners, iedereen helpt dan ook even goed mee. We waren op tijd klaar, dus hebben de jassen aangetrokken en ben weer gaan wandelen alleen nu een andere bewoner. We hebben bijna 3 kwartier gelopen. Met een blije man aan mijn zeiden, mooi uitzicht, loeiende koeien, was het een leuke wandeling. Ik heb hem netjes bij zijn huisje afgezet, en ben doorgelopen naar mijn huis. Nog even moeten wachten tot we konden avond eten, maar dat is geen probleem. We hebben vandaag een extra eter. De zangers die de band van Tapola leidt kwam weer bij ons eten, alleen ga ik vandaag niet naar het bandje kijken, maar eens mijn reisverslagen bijwerken wat niet hard lukt. na het eten heb ik nog een bewoner eten gegeven, die niet meer bekwaam is om zelf te kunnen eten. daarna ben ik vrij, Ik ga nog even aan mijn reisverslagen beginnen wat niet bepaalt wil lukken. Moet er nog zoveel bijwerken :D. Maar eerst ga ik skype met mijn BESTE vriendinnetje Margo, dat word weer uren kletsen zoals gewoonlijk! :D voor deze zeg ik tot de volgende keer, als het nu iets minder lang duurt, met mijn reisverslagen, jullie hebben heel wat dagen gemist. Die ik er niet op heb gezet. Ik zeg welterusten tegen iedereen, bij mij gaat het wel goed komen, na 2 wandelingen die ik gemaakt heb in de frisse buiten lucht.

Tot de volgende!

  • 25 April 2014 - 21:51

    Karin:

    Hoi sheradine weer leuk om te lezen hoe het gaat! Geeft zeker voldoening hè als je vrolijke bewoners hebt. Kan me voorstellen dat je het te druk hebt voor al die verslagen. Maar dat wil wel zeggen dat je je niet hoeft te vervelen en dat de tijd dan erg snel gaat! Volgende keer als ik bij je moedertje ben zullen we weer even skypen goed?

    Groetjes Karin

  • 25 April 2014 - 22:13

    Lisa:

    Hey Shera,

    Je hebt het gewoon veel te druk daar om die verslagen bij te houden.
    Wel super leuk om steeds te lezen wat jullie mee maken.
    Klinkt allemaal super gaaf, echt een hele ervaring.
    Zo te lezen hebben jullie het goed naar je zin en gaat de tijd vliegens vlug!
    Jullie kunnen straks prima voor jezelf en anderen zorgen als jullie thuis komen, alleen is zo'n mama in huis toch ook nog altijd wel heel fijn ;-) dan kunnen jullie lekker tot rust komen na al die drukte daar.
    Maar nu eerst nog volop genieten en leuke dingen doen daar!

    Groetjes x Lisa

  • 28 April 2014 - 13:57

    Nicolle Kanters:

    Hoi Sheradine,

    Wat fijn dat je het goed naar je zin hebt in Finland, Ook al heb je het druk daar.
    We wensen je verder een fijne stage toe, en als je terug bent kom maar op de koffie op de zorgboerderij.

    Groetjes Nicolle en al het personeel en de cliënten van zorgboerderij De Liesvelden.


  • 25 Juni 2014 - 22:09

    Jacqueline:


    leuk om te lezen Shera,de tijd gaat zo lekker vlug als je steeds bezig bent

    groetjes xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Tapola

Sheradine

Hallo lezers! Ik ben Sheradine van de Laar en ga naar Finland voor mijn buitenlandse stage, hierin vertel ik mijn ervaringen en momenten die ik mee maak.

Actief sinds 27 Maart 2014
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 4180

Voorgaande reizen:

21 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

27 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: