Dag 7 tot dag 9 - Reisverslag uit Tapola, Finland van Sheradine Laar - WaarBenJij.nu Dag 7 tot dag 9 - Reisverslag uit Tapola, Finland van Sheradine Laar - WaarBenJij.nu

Dag 7 tot dag 9

Door: Sheradine

Blijf op de hoogte en volg Sheradine

10 April 2014 | Finland, Tapola

Dag 7 zondag 6 april 2014

Zaterdag en zondag zijn het uitslaap dagen, we ontbijten dan pas om 08.30 plaats van om 07.30. Dat doen ze alleen in het weekend, het was vandaag ook een speciaal ontbijt. Het ontbijt word ook leuk aangekleed met een speciaal tafelkleed, en extra dingen, er word extra beleg op tafel gezet wat er normaal niet staat. Iedereen moet ook op zijn zondags gekleed zijn. Dat geld dan voor iedere zondag. We hadden het Nederlands beleg voor op het brood, ik had alles klaar gezet in schaaltjes, zodat iedereen kon proeven. Iedereen deelde met elkaar en iedereen kon proeven wat die wilden. Iedereen vond het lekker, en vooral lekker zoet. De mensen vonden het wel grappig dat wij hagelslag eten op brood, maar in hun land en meerdere landen is het puur voor de decoratie van de cake of taart. Ik had verteld wat ik meestal eet op mijn boterhammen en dat is pasta. De eerste vraag die ik kreeg van ze was, word jij niet dik of zwaarder omdat je dat iedere dag op je brood eet. Ik antwoorden met nee, maar dat is in Nederland gewoon dat mensen zoet eten op het brood. Mijn co werker Päive, gaat van tafel en komt terug met een volle pot pasta :D. Heerlijk wat had ik die gemist, en dan ben ik nog maar een weekje hier haha. Ik vroeg als jullie toch pasta hebben, waarom word dat niet op tafel gezet. Dat heeft zijn reden, de mensen moeten gezond en biologisch eten, en wat vers uit de tuin komt wat door hun zelf word geteeld. Er worden geen zoete dingen op tafel gezet, alleen honing krijgen de mensen. Ik kan er zo die paar weken wel mee leven om geen zoet eten te eten, maar ik snap niet dat de mensen geen zoet missen. Ze krijgen ook alleen taart of cake als er iets speciaals is of iemand jarig is. In ons land is het gewoon bij de koffie of thee een koekje te nemen. Na het ontbijt ruimen we alles op en praat ik nog gezellig na met mijn co werker. Ik ben toen samen met mijn co werker het middag eten gaan klaar maken, we hoefden alleen nog maar de aardappelen, en groente klaar te maken. Tijdens het werken zijn we gezellig aan het kletsen. Tegen die tijd dat we gaan eten word ik gebeld door Yvonne. Ze nodigde mij en Natascha uit om op de thee met cake te komen in het huis waar ze werkt. We mochten ook allebei een bewoner uit ons huisje mee nemen. Om 15.00 stond de thee daar klaar, maar eerst genieten van het heerlijke eten wat we hadden gemaakt. In de tussen tijd nog mee geholpen met opruimen en toen ben ik Natascha gaan halen. We werden hartelijk ontvangen, met knuffels, kusjes en blije gezichten. Wat rook het lekker naar de thee en cake. Eerst hebben we foto boeken, gekeken, die foto's die in het foto boek stonden, zijn allemaal zelf gemaakt door de bewoner. Wat een prachtig gezicht, en wat kan hij mooie foto's maken. Eenmaal aan de tafel aangeschoven, word ons de cake geven, ooo wat was die lekker we hadden blueberry cake met thee. Er werd tijdens het thee drinken veel foto´s gemaakt. Wat we wel leuk vinden, vooral om de terug blik te zien als we weer in Nederland zijn. Wat voor tijd we hier hebben beleeft.
Daarna zijn we weer terug gelopen, naar ons eigen huisje. De tafel werd gedekt in de keuken, wij eten ieder weekend aan de keuken tafel. Dat doen ze voor de verandering en dan is het niet iedere dag hetzelfde, het blijft voor de bewoners dan ook speciaal om aan de keuken tafel te eten. We hadden brood met een over heerlijk eitje :D. Daarna was het toch echt dat de bewoners naar bed gingen, en wij tijd hadden om gezellig te gaan skype met het gezin. Tijdens dat hun te bed gingen, had ook mijn eerste eigen wasje gedraaid en nog goed gelukt ook!! Trots op mezelf!! Daarna hebben we nog gezellig thee gedronken. Maar het was toch echt tijd om onze kamer op te zoeken. Want de volgende dag is het gewoon weer vroeg dag om te werken.



Dag 8 maandag 7 april 2014

Vandaag is het de morgen cirkel dat heb ik nog niet gezien, alleen nog wat over gehoord. Na het ontbijt gaat dan ook bijna iedereen naar de meeting huis. De mensen die nog goed te been zijn en kunnen. Je komt daar aan en gaat in een grote cirkel staan. Als iedereen dan binnen is worden de deuren dicht gedaan en beginnen we. Een huismoeder verteld een stukje uit een boek, en Natascha moest dat ook doen alleen dan in het Engels, daarna word er verteld wat het weer doet deze week, wat de rest van de week gaat brengen, dat er door de bomen (bloemen) de bewoners last kunnen krijgen van allergieën. Als dat eenmaal verteld is gaat de huismoeder van Natascha zingen, iedereen doet dan mee. Daarna word de cirkel in tweeën gedeeld en begint een deel daarna het andere. Het was leuk om te horen, en wat deed ook iedereen dat goed. Daarna deed de huismoeder waar Yvonne werkt het zelfde als de huismoeder van Natascha. Het is echt leuk om te zien, en vooral de enthousiasme die iedereen heeft. Dan word de morgen cirkel afgesloten, en gaat iedereen terug naar zijn huisje of werkplek. Ik ga terug naar mijn huisje en moest vandaag alle badkamers en toiletten poetsen in mijn huisje. Met handen en voeten ondertussen communiceren met de bewoners, en sommige die Engels kunnen verstaan en soms spreken. Toen ik daarmee klaar was heb ik alle was gevouwen en gestreken van de bewoners, en alles keurig op naam gelegd. In de wasruimte heeft iedere bewoner een eigen sticker met zijn naam erop, daaronder wordt de schone was gelegd van de bewoners. Zodat iedereen zijn eigen was mee kan nemen. Na al het harde werken in de morgen, is het toch wel tijd voor een heerlijke lunch, tijdens de lucht even lekker genieten van de gezelligheid aan tafel. Als dan iedereen zijn buikjes rond heeft gegeten, hebben de bewoners een rust uur. Ik had ook mijn rust uur, van het te kort aan slaap ben ik net als oudere mensen mijn rust uurtje goed gaan besteden. Ik ben heerlijk mijn oogjes gaan sluiten, en heb een uur overheerlijk bij geslapen, zodat ik in de middag weer goed tegenaan kon :D. met wakkere ogen, ben ik naar het weefhuisje gegaan. Vandaag heb ik in het weef huis geleerd, een kleed opzetten, alles met de hand. Haha word nog handig ook, heb van de week dan mijn eigen wasje gedraaid, stof leren opzetten, wat word het volgende?? :). De tijd vliegt dan ook heel snel voorbij, en is het alweer tijd om naar huis te gaan en avond te gaan eten. Vandaag eten we ook iets eerder, omdat er vanavond zang avond is. De mensen komen van alle huizen die willen zingen. Het was geweldig om te zien, de groep was ook vrij groot. Er werden net als vanmorgen twee stemmig gezongen, iedereen doet ook zo goed. We hebben gewone liedjes gezongen, en liederen voor Pasen, wat iedereen aan het oefenen is. Het is wel geinig als je het blad muziek voor je hebt, en probeert mee te doen, maar dat valt tegen. Je leert dan wel het Fins, maar laat het zingen voorlopig nog maar even weg. Dan is het snack time, samen met Yvonne en Natascha, we hadden Finse worstenbrood. De Nederlandse zijn toch wel beetje lekkerder, maar we mogen niet klagen. Tja en toen kwam Yvonne, ze wilde haar haren knippen, want het was nodig. Ik zei volmondig aah wil je dat ik dat doe. Kan ik wel, heb het wel eens vaker gedaan. Ja ja is goed, maar nog niet met volovertuiging. Snap ik wel haha want wie weet knip ik net wat scheef, dan moet er ineens een heel stuk vanaf. Haren nat gemaakt, en een keukenschaar gepakt want ik heb namelijk geen kappers schaar. Eenmaal klaar voor de start gaat de schaar in het haar, daar gaan de dode plukken. Daarna heb ik haar haar nog mooi gedaan, en wat was ik trots op mezelf. Het is gewoon gelukt, Yvonne's haren zijn zoals ze wilde, alle dode plukken eraf. Daarna zijn we nog gaan skype met het thuis front, en hebben we een start gemaakt aan een film. Die kijken we nog af, want het was vort bed tijd.

Dag 9 dinsdag 8 april 2014

Vandaag hadden we onze eerste vrije dag. Wat hebben we daar met zijn alle naar uitgekeken, uitslapen waar we met zijn alle wel aan toe waren. Eenmaal wakker, en gezellig met Yvonne te hebben ontbeten. Is het tijd om naar Lathi te gaan, Sabine brengt ons heen, en leid ons in de auto rond waar wat wat allemaal is. Zo kunnen we dadelijk onze eigen weg gaan en verdwalen we niet. Ze heeft ons een mooi meer laten zien, waar het in de zomer heel mooi blijkt te zijn. Er vaart dan een boot naar tegenover een klein eilandje. Daar kun je een kampvuursteken en de hele dag aan het water liggen. Dat word veel in de zomer gedaan, en veel jongeren gaan daar heen. Dus we hebben al gezegd, wij zitten binnenkort ook op die bood. Daarna zijn we onze eigen gang gegaan, ze heeft ons afgezet voor het overdekte winkel centrum. Het eerste wat we deden was Natascha's bril goed laten zetten, en heel gauw op naar de Mac. Oooh wat verlangde wij naar vet eten. Niemand van ons houd van de Mac maar vanaf vandaag ooo wat was dat lekker. Frietjes een burger van KIP hmmm. We hebben de hele week biologisch eten gehad. Zoals ik al aangaf er word gewoon bijna nergens vet gegeten. We hebben zo goed gegeten dat we het eind van de dag nog vol van zaten. Daarna zijn we gaan shoppen, het is echt als je dan in het centrum komt dat je weer een beetje de bewoonde wereld ziet. De drukte mensen gebouwen enz. Tapola is echt een super plek en voel me hier goed thuis, maar je ziet verder niets van buitenaf of van andere dorpen. Omdat achteraf is en een eigen gemeenschap heeft. Maar als je dan op Tapola zelf zit, is de rust geweldig. Nadat we geslaagd zijn in het centrum, zijn we een stukje gaan wandelen en bij een meer uitgekomen. Zo mooi om te zien, je zit rustig te genieten op een bankje met een mooi uitzicht van meer bomen, natuur. En achter je op het bankje is de grote stad. Apart dat het meer dan toch zo rustgevend en genieten kan zijn. We hebben er ook leuke foto's gemaakt. Maar dan is het wel weer tijd om terug te gaan naar Tapola. We zijn bij het bussttation eerst maar eens voor informatie gaan vragen. De vrouw heeft het goed genoeg voor ons vertaald, maar ondanks dat hebben we toch nog een beetje staan klungelen haha. Toen eenmaal de bus aan kwam gereden. Was die niet zo vriendelijk, en hij deed niet eens moeite om Engels te praten als we dingen vroegen helaas. Maar we zijn veilig in Marijatta aangekomen. En hebben daar de Taxi genomen naar Tapola, de taxi chaffeur was tenminste wel aardig, het was ook de man van Sabine haha. Eenmaal weer aangekomen in Tapola, hebben ze voor ons de sauna aangemaakt (hout sauna). De eerste keer in een Finse sauna. Ooo wat was het lekker. We hebben daar mooi met zijn 3e de sauna voor ons eigen gehad heerlijk. Na de sauna hadden we lekker tomaten cremé soep met stokbrood uit de oven. Hmmm we hebben ervan gesmuld. Daarna nog gezellig geskypt en hard aan school gewerkt. Daarna hebben we hadden de avond mooi afgesloten met de foto's van de dag terug gekeken.

De overige dagen van aankomende weken volgen!!

  • 12 April 2014 - 15:38

    Karin:

    Leuk om te lezen hoe het gaat! Moet je eens kijken van welke markten je allemaal thuis bent. Als huishoudster, kapster, verzorgster van de mensen. Kei goed! Was zeker lekker hè zo'n vette hap van de Mac Donalds? Fijn hè om in de sauna lekker te relaxen! Geniet er maar lekker van, na al die werkzaamheden heb je dat zeker verdiend! Ik blijf je volgen goed?!

    Groetjes Karin XXX

  • 16 April 2014 - 16:57

    Jacqueline:

    hey die shera,

    wel late reactie,maar het is wel super leuk om je verhalen te lezen.
    nou je eigen wasje draaien ,weven poetsen ,wat krijg ik het goed haha als jullie weer terug zijn.
    ga ik lekker relaxen ;)
    het is genieten daar ,ik merk het aan alles super leuk .
    moet je blijven doen
    En nu op naar de pasen ben benieuwd word toch een beetje anders gedaan als bij ons.
    heel veel lieve groetjes van het thuisfront en een dikke knuffel xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Tapola

Sheradine

Hallo lezers! Ik ben Sheradine van de Laar en ga naar Finland voor mijn buitenlandse stage, hierin vertel ik mijn ervaringen en momenten die ik mee maak.

Actief sinds 27 Maart 2014
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 4187

Voorgaande reizen:

21 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

27 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: